Member details

E-learning

Join

Sort by: -Old first- | New first

24 Apr 2007, 11:23
Beste mensen,

ik wil samen met een aantal collega's gaan experimenteren met het gebruik van een weblog door leerlingen.
Deze weblog moet dienst gaan doen als een soort etalage voor leerlingen. leerlingen kunnen hier foto's/teksten etc. presenteren over stage over andere zaken die ze voor hun studie hebben gedaan. Ik zit nu met twee vragen

1. Zijn er hier mensen die hier al ervaring mee hebben? Zo ja wat zijn jullie ervaringen?

2. Welke weblog voorziening/dienst zou het meest geschikt kunnen zijn (weinig reclame, gebruiksvriendelijk etc.)?

Laat het me weten, bij voorbaat dank
12 May 2007, 08:40
Dag Erwin,

Ja, er zijn ervaringen opgedaan met weblogs die leerlingen onderhouden. In mijn weblog heb ik daar een aantal keren over geschreven (www.wilfredrubens.com). Ik maak zelf al een paar jaar gebruik van Typepad. Kost ongeveer 5 dollar per maand. Erg gemakkelijk in gebruik, geen reclame. Blogger is ook vriendelijk in gebruik. Geen reclame, gratis. Wel blijft de Blogger balk zichtbaar.
15 May 2007, 15:19
Hallo Edwin,

Volgens mij houdt Marja Verstelle van het ICLON (Universiteit Leiden) zich o.a. hiermee bezig. Marja kun je vinden op Hyves. Wellicht kun je het haar rechtstreeks vragen .
Succes,

Harm
25 Jun 2007, 11:59
Ik heb er ook ervaring mee opgedaan; heb m'n havo en vwo leerlingen voor hun profielwerkstuk een weblog bij laten houden. In 't kort:
Tenzij je zelf een rss-lezer gebruikt is het nadeel dat je alle weblogs afzonderlijk bij moet houden/langs moet surfen om te zien of er nieuwe acties zijn. Tevens bemerkte ik bij sommige leerlingen ook een 'doodbloeden' van het weblog. Daarnaast spelen ook privacy-issues mee: wil je alles op het www (laten) gooien?
Na één jaar heb ik daarom besloten rapportage en presentatie via onze ELO te laten lopen. Besloten; ik zie meteen of er nieuwe berichten zijn; leerlingen kunnen makkelijker bij elkaar kijken (mits ze zijn toegevoegd aan het betreffende prikbord/log) en de vrijblijvendheid is weg aangezien ik zelf voor ze een prikbord aanmaak in plaats van dat ik afhankelijk ben van hun eigen activiteiten.

Een collega van de HU/UU heeft haar weblog wat ze gebruikte inmiddels vervangen voor een tweetal hyves. Misschien ook nog een idee?

groeten,
Rick
17 Feb, 23:19
Hoi Rick,
Hoe heeft jouw collega die hyves precies gebruikt? Ik laat leerlingen idd een weblog maken, maar dat moet nog wennen en er wordt geen optimaal gebruik van gemaakt. een hyves is wellicht toegankelijker.
Grz Abjini

Subject Started by  Replies   Last 
Harm Weistra
6 5 Jun, 16:52
Ad
7 17 Feb, 23:27
Erwin
4 17 Feb, 23:19
John
2 31 Jan, 16:42
Annemiek
0 15 Jan, 12:22